Biografie

Carmen!

Al vanaf haar vierde levensjaar werd Carmen gegrepen door de muziek. Vanaf dat moment wist zij dat ze zangeres wilde worden. Ze zag de opera de Carmen op tv en was betoverd. Deze betovering duurt tot op heden en heeft mezzosopraan-sopraan Carmen, geÔnspireerd tot haar (artiesten)naam en om zelf mensen met haar zang mee te voeren.

Ze volgde vanaf haar 11e in 1988 zanglessen bij George Web, destijds conservatoriumdocent te Hilversum. Hij doceerde klassieke zang en gospel. Toen George Webb 2 jaar later besloot zich meer toe te leggen op de lichte muziek, was Carmen haar interesse juist nog meer gegroeid voor de opera.

Zodoende ging zij op haar 13e naar Cora Cannemeijer, hoofdvak docente klassieke zang aan het Sweelinck-conservatorium te Amsterdam, voor advies welke docent zij kon vinden om haar hierin professioneel verder op te leiden.

Cora nam in principe alleen conservatoriumleerlingen onder haar hoede. Zij was echter zeer enthousiast over Carmen haar stem en besloot haar op 13-jarige leeftijd op te laten treden in de kleine zaal van het concertgebouw te Amsterdam. Na 3 jaar les bij Cora besloot Carmen zich meer te oriŽnteren op de jazz-kant van het zingen, waarmee ze tijdens haar gospellessen bij George Webb al kennis had gemaakt.

Na een periode van verkenning van deze stijl kwam ze uiteindelijk bij Pierre Mak terecht, hoofdvak docent klassieke zang conservatorium te Utrecht. Hier legde Carmen zich wederom op de meer klassieke kant van haar stem en de opera toe. Ook maakte zij een mix van stijlen, een cross-over tussen pop en klassiek. Hiermee was de inspiratie geboren voor haar latere mix van verschillende stijlen binnen haar eigen songs en projecten. Ook kwam dit tot uiting in de verschillende bands, waarin dit bij het eigen werk met name te horen was. Bij haar laatste band, Transentience, kwam deze mix van stijlen en het proces van ontwikkeling hierin tot volle wasdom. Als front-vrouw had Carmen hier de juiste muzikale omgeving en ruimte om haar zanglijnen te componeren en schreef zij de teksten.

De laatste jaren is Mignon Primus haar coach, een solistische sopraan, actief in verschillende opera's en projecten. Gelijktijdig volgde zij een aantal poptrainingen bij Lieve Geuens. Hierin verdiept en specialiseert Carmen zich nog altijd met veel enthousiasme.

Carmen put haar inspiratie uit haar grote voorbeelden. Daarnaast zijn haar docenten Mignon Primus, Lieve Geuens, Cora Cannemeijer, en Pierre Mak ook altijd een grote inspiratiebron voor haar geweest.

Haar grote voorbeelden in de cross-over stijlen zijn:
Sarah Brightman, Petra Berger, Dulce Pontes, Andre Rieu.

In de klassieke wereld zijn dat:
Renata Tebaldi, Maria Callas, Renee Fleming, Angela Georgieu,
Kiri te Kanawa, Harolyn Blackwell, Jesye norman.

Daarnaast laat Carmen zich qua stijlen ook inspireren door de jazz, musical, kleinkunst, gospel, pop en rock.
Een groot voorbeeld in de Jazz-stijl is voor Carmen Laura Fygi.

In de musical zijn dat: Simone Kleinsma, Pia Douwes, Stanley Burleson.
In de kleinkunst zijn dat: Liesbeth List, Ramses Shaffy, Karin Bloemen, Barbra Streisand, Bette Midler
In de pop hoek zijn dat: Shirley Bassey, Jennifer Hudson.
In de rock zijn dat: Shi Coltrane, Anouk.